22 dec Slimmer werken, niet nog harder
Eén tip die altijd werkt. Een verbetering in de bedrijfsvoering of een handigheidje voor de administratie. Trouwens één voor in en rondom huis is ook altijd welkom. Volgens mij wil iedereen wel de tip die al zijn of haar problemen oplost. Nou ja, dat zal niet meevallen alleen al om dat we zelf en onze omgeving steeds veranderen waardoor de tip meer of juist minder zal werken.
Over werken gesproken. Werk hebben we genoeg en we worden dagelijks overspoeld door allerlei informatie waardoor het eerder toe dan afneemt. Om het werk geregeld te krijgen heeft u misschien last van stress of vertoont uitstelgedrag (dat doe ik binnenkort wel!). Creëer tijd én aandacht om uw echte werk te doen. Voor de komende kersttijd de moeite waard om de tips tot u te nemen, aandacht aan te geven en er daadwerkelijk uw eigen voordeel mee te doen want tijd ook blijft geld.
Zelfbewust Neem regelmatig afstand van uw werk en kijk naar uzelf. Stel uzelf de juiste vragen. Veel mensen hebben last van uitstelgedrag en weerstand tegen bepaalde zaken. Dit komt door ons brein dat bang is voor alles wat nieuw of onbekend is en zorgt voor gedachten als angst om te falen en weerstand. Maan deze tot stilte en overwin het. Neem tijd en luister naar uw emoties.
Rustig en Kalm De beste beslissingen neemt u niet onder stress, maar door rustig, rationeel en na te denken over het probleem. Het is mogelijk is om absoluut kalm te blijven, terwijl u 10 dingen te doen hebt. Door een systeem te gebruiken waarop u echt kunt vertrouwen, voelt u niet meer de onrust om alles te onthouden. U kunt niet alles doen, dus selecteer de juiste taken en laat de rest.
Meedogenloos Wat doet u als u de helft van de tijd beschikbaar heeft voor iets? Kunt u meedogenloos zijn in uw keuzes? Kunt u zaken zo instellen zodat sommige zaken direct bij u wege blijven? Ga meedogenloos om met uw aandacht en concentratie, twee van de meest schaarse en waardevolle factoren. Durf ook ‘nee’ te zeggen en blijf daarmee oefenen.
Focus niet op dagen maar hooguit op uren. De gemiddelde mens deelt een agenda in op dagdelen basis. Productieve mensen weten dat er 1440 minuten in een dag zitten en delen hun dag daar naar in. Geld kan verloren gaan en weer opnieuw verdiend worden, maar verloren tijd kan nooit terug verdiend worden.
Wendbaar Zorg ervoor dat u snel in een proactieve modus kunt raken, het liefst zonder stimulantia zoals cafeïne. Een andere vereiste is het kunnen inschakelen van middelen als mensen, tijd en technologie. Als u goed georganiseerd bent, kunt u sneller consequenties bepalen, goede beslissingen nemen en u aanpassen. Denk alvast na over wat mis kan gaan en plan ver vooruit.
Raak dingen maar één keer aan. Hoe vaak heb jij de post geopend om dan vervolgens weg te leggen zodat je het een ander moment kunt oplossen? Productieve mensen proberen om alles maar één keer aan te raken. En als het iets is -maakt niet uit wat- dat tussen de 5 en 10 minuten opgelost kan worden, dan doen ze dat gelijk. Het vermindert stress omdat je het daarna lost kunt laten en het is productiever aangezien je het niet een tweede keer opnieuw hoeft te lezen en te overwegen.
Werken met deze tips is leuk en het helpt u echt, de ene keer beter dan de andere. Maar bij tijd en wijlen gaan ook zaken goed mis, bij u en bij mij. Vooruitgang en verbetering dat bereikt u in ieder geval wel. Dé tip die altijd opgaat: slimmer werken, niet nog harder!
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.