De landbouw is (zo vinden we) uniek. Wanneer een bedrijf wordt overgenomen, is er niet alleen een financiële transactie, maar ook een emotionele. Boeren zijn generaties lang verbonden met hun land en bedrijf. Het idee om dat los te laten, en één of meer opvolgers de leiding te geven, is een behoorlijke stap. Voor de overnemer is het evenzeer een uitdaging: Essentieel is dat beide partijen hun ego weten te temmen.
De juiste kandidaat
De eerste stap is het vinden van de juiste kandidaat. Niet iedereen die geïnteresseerd is heeft de potentiële capaciteit, financiële mogelijkheden en de ervaring om een bedrijf succesvol over te nemen. Subsidies, leningen en fiscale faciliteiten – zoals de BOR-regeling – kunnen helpen maar, de administratieve rompslomp en de onzekerheid rondom de toekomst van de sector maken het er niet eenvoudiger op.
Daarnaast komt er heel wat kijken bij de overdracht zelf. Bij een agrarisch bedrijf zijn de activa niet alleen financieel van waarde. Denk aan land, gebouwen, machines en natuurlijk de dieren. Elk aspect heeft zijn eigen juridische en fiscale implicaties. Dit vergt niet alleen kennis van zaken maar, ook een goed team van adviseurs: van accountant tot juridisch expert.
Nieuwe visie
En dan zijn er de toekomstplannen. Wat gebeurt er met het bedrijf na de overname? De nieuwe boer moet niet alleen voortzetten, maar bovenal een visie en strategie ontwikkelen voor de toekomst. Duurzaamheid, technologische innovatie en veranderende markten vragen om een frisse blik en nieuwe strategieën. Dit kan tegen de traditionele waarden van de vorige generatie ingaan, wat weer tot spanningen leidt. Eerlijk is eerlijk, de afgelopen decennia hebben laten zien dat verandering de enige constante is. Of je dat nu leuk vindt of niet. Meebewegen en anticiperen op een continu veranderende wereld is noodzakelijk om succesvol te blijven ondernemen.
Communicatie speelt een cruciale rol in dit proces. Het is belangrijk dat de betrokken partijen openhartig met elkaar praten. Dit geldt niet alleen voor de overdrager en de overnemer, maar ook voor de rest van het gezin. De impact van een bedrijfsovername reikt verder dan de directe betrokkenen. De vraag is of iedereen er klaar voor is en zich ook kan vinden in de gemaakte keuzes.
Sterke toekomst
In een tijd waarin de agrarische sector onder druk staat door klimaatverandering, economische onzekerheid en veranderende consumentenvoorkeuren wordt het belang van succesvolle bedrijfsovernames nog duidelijker. Een positief verlopen overdracht kan het bedrijf een nieuwe impuls geven en zorgen voor een sterke toekomst. Dan moet het proces wel goed worden begeleid en moet er aandacht zijn voor alle aspecten: financieel, emotioneel en sociaal.
Voor de nieuwe boer is het belangrijk open te staan voor de ervaringen van de vorige generatie en tegelijk een eigen weg te kiezen. Om teleurstellingen te vermijden is het naast de volle agenda op het bedrijf wijs om zelf te investeren in goede begeleiding. Zoek een ervaren expert die helpt in de nieuwe wereld. Natuurlijk komen er pittige momenten, dan is openstaan voor ontwikkelingen en daadkracht tonen hetgeen wat het verschil maakt.
Gerelateerd nieuws
Wie is de baas, jij of het bedrijf?
Wie is de baas, jij of het bedrijf? Er komt een moment waarop je beseft: dit bedrijf is nooit ‘af’. Er is geen eindpunt. Geen status ‘voltooid’. Je bouwt, je verbouwt, je verbetert, je koopt, je ruilt. Jaar in jaar uit. En als je denkt: nu klopt het, nu staat het zoals het moet… verandert…
Lees meerGeen lintje voor agrarische prutsers
In een eerdere column noemde ik het “Een tussenjaar voor de boeren” – een tijd waarin de sector zich voorbereidt op veranderingen, zich aanpast en op zoek gaat naar nieuwe manieren van werken. Gezien de aantallen en heftige reacties had ik een gevoelige snaar geraakt. Als we verder kijken naar de uitdagingen en het weer van vandaag, blijkt maar weer eens dat geen jaar hetzelfde is. De sector, nee heel de wereld, is knap in beweging en wat gisteren werkte, hoeft vandaag niet meer de oplossing te zijn.
Lees meer‘Met alleen een Excel-sheet red je het bij de bank niet’
Vier gezinnen die van één akkerbouwbedrijf leven. Een pittige opgave waar ook de bank zijn vraagtekens bij zette. Toch lukt het de vier broers Dogterom uit Oude-Tonge (Zuid-Holland). Gezamenlijk bouwden ze het ouderlijk bedrijf uit tot een bedrijf van formaat met akkerbouwgewassen en tulpen. Door areaaluitbreiding, forse investeringen en meer vreemd vermogen namen de financieringsvraagstukken toe. 'Met alleen een Excel-sheet red je het bij de bank niet meer.'
Lees meerBoer vangt bot, of toch liever een echte adviseur?
Door de speakers in de auto hoorde ik het lied van een Nederlands/Belgisch zangduo: “Nu wij niet meer praten.” Het klonk mooi, maar ik hoorde er nog iets meer in. Diezelfde week had ik ook al iets opgevangen over belangst onder jongeren. Directe, mondelinge communicatie van mens tot mens wordt steeds zeldzamer. Dat kom ik…
Lees meer